Aloitin materiaaliin tutustumisen ja tässäpä näitä ajatuksia mitä mieleen tulee:

Laatu -käsittteestä

EKKYssä eli koulutsukuntayhtymässämme on todellakin kehitettyä viime vuodet laatua. Laatupalkinnon myötä tuloksena oli ikioma laatupäällikkö, joka johtaa koulutuskuntayhtynän laadun kehittämistä. Koskaan en ole vain kuullut termiä opetuksen saati verkko-opetuksen laatu. Sen sijaan on kehitetty koko koulutuskuntayhtymä tason prosesseja, joilla kuvataan organisaatiomme toimintaa ja toki myös yhden mukaistetaan tiettyjä käytänteitä (esimerkiksi lomakkeistoa).

Tavallista, pientä opettajaa  - tai no mie oon kyllä aika iso- kovasti kiinnoistaisi laadun käsite opetuksessa mutta sitähän ei kehitetä. Riittää että opettajien pedagogiset pätevyydet ovat kunnossa ja sen jälkeen on vapaus toimia.

Näinhän se toki menee muuallakin.

Verkko-oppimateriaalit ammatillisessa koulutuksessa

Ammatillisen peruskoulutuksen kannalta ajatellen varsinaista verkko-oppimateriaali on minun nähdäkseni hyvin vähän. Valtaosa opettajista käyttää Moodlea -silloin kun käyttää- pelkästään aineiston ja tehtävien jakamiseen. Harva opettaja haluaa tai edes pystyy tuottamaan verkko-oppimateriaalia. Siinä tulee vastaan ikuisuuskysymys rahasta eli kuka tuotannon maksaa. Kunnon verkko-opetusmateriaalin tuottaminen vaatii sellaisia taitoja, joita valtaosalla opettajista ei ole. Se jää ammatillisella puolella seuraavan opettajasukupolven tehtäväksi.... Tämä on tilanne meillä ...

 ISO -verkostosta

Ennen näitä opskeluja toimin hyvinkin aktiivisesti meidän TiVi -ryhmässämme ja taisi 2006 jolloin tein tutustumismatkan Kuopioon ISO -verkoston esittelyyn. Idea oli mainio: opettajille maksettiin korvaus siitä että kehittivät kurssirungot. Tämän jälkeen verkossta oleva toinen opettaja voi käyttää ko. kurssia runkona omalle toteutukselleen. Eli verkosto kehitti kurssipankin, jota muut opettajat hyödynsivät.

Nykyisin ISO-verkosto näyttää olevan ISOverstas ja hanke on yhä voimissaan ja edustaa minun mielestäni hyvin toteutettua hanketta. Yksittäisten kurssien laadusta minulla ei ole käsitystä. Lukuvuodelle 2009-2010 Ammatillisen puolen kursseja löytyi 10 kappaletta ja lukion 264 kappaletta. Nämä luvut kuvaavat mielestäni hyvin sitä eroa mikä ammatillisen puolen ja lukion välillä

Verkko-oppimateriaalin laatukriteerit

Tämä oli minun mielestäni erinomaisen selkeä julkaisu. Sen pohjalta sain tuotettua omasta mielestäni ihan järjellisen yhteenvedon Clarolinesta ja Verkko-opetuksen laadusta

Muuta

Kokeilu SQL -kurssini loppuu ensi viikolla ja silloin aion kysellä opiskelijoiden käyttökokemuksia tästä projektistani. Saapa nähdä mitä tuumaavat.

Muutamiin kohtiin täytyy vielä hivenen kirjoittaa lisää asiaa mutta työni on 95% valmis. Oikoluku ja seminaarin valmistelu itsenäisyyspäivän tienoilla.