Aloitin materiaaliin tutustumisen ja tässäpä näitä ajatuksia mitä mieleen tulee:
Laatu -käsittteestä
EKKYssä eli koulutsukuntayhtymässämme on todellakin kehitettyä viime vuodet laatua. Laatupalkinnon myötä tuloksena oli ikioma laatupäällikkö, joka johtaa koulutuskuntayhtynän laadun kehittämistä. Koskaan en ole vain kuullut termiä opetuksen saati verkko-opetuksen laatu. Sen sijaan on kehitetty koko koulutuskuntayhtymä tason prosesseja, joilla kuvataan organisaatiomme toimintaa ja toki myös yhden mukaistetaan tiettyjä käytänteitä (esimerkiksi lomakkeistoa).
Tavallista, pientä opettajaa - tai no mie oon kyllä aika iso- kovasti kiinnoistaisi laadun käsite opetuksessa mutta sitähän ei kehitetä. Riittää että opettajien pedagogiset pätevyydet ovat kunnossa ja sen jälkeen on vapaus toimia.
Näinhän se toki menee muuallakin.
Verkko-oppimateriaalit ammatillisessa koulutuksessa
Ammatillisen peruskoulutuksen kannalta ajatellen varsinaista verkko-oppimateriaali on minun nähdäkseni hyvin vähän. Valtaosa opettajista käyttää Moodlea -silloin kun käyttää- pelkästään aineiston ja tehtävien jakamiseen. Harva opettaja haluaa tai edes pystyy tuottamaan verkko-oppimateriaalia. Siinä tulee vastaan ikuisuuskysymys rahasta eli kuka tuotannon maksaa. Kunnon verkko-opetusmateriaalin tuottaminen vaatii sellaisia taitoja, joita valtaosalla opettajista ei ole. Se jää ammatillisella puolella seuraavan opettajasukupolven tehtäväksi.... Tämä on tilanne meillä ...
ISO -verkostosta
Ennen näitä opskeluja toimin hyvinkin aktiivisesti meidän TiVi -ryhmässämme ja taisi 2006 jolloin tein tutustumismatkan Kuopioon ISO -verkoston esittelyyn. Idea oli mainio: opettajille maksettiin korvaus siitä että kehittivät kurssirungot. Tämän jälkeen verkossta oleva toinen opettaja voi käyttää ko. kurssia runkona omalle toteutukselleen. Eli verkosto kehitti kurssipankin, jota muut opettajat hyödynsivät.
Nykyisin ISO-verkosto näyttää olevan ISOverstas ja hanke on yhä voimissaan ja edustaa minun mielestäni hyvin toteutettua hanketta. Yksittäisten kurssien laadusta minulla ei ole käsitystä. Lukuvuodelle 2009-2010 Ammatillisen puolen kursseja löytyi 10 kappaletta ja lukion 264 kappaletta. Nämä luvut kuvaavat mielestäni hyvin sitä eroa mikä ammatillisen puolen ja lukion välillä
Verkko-oppimateriaalin laatukriteerit
Tämä oli minun mielestäni erinomaisen selkeä julkaisu. Sen pohjalta sain tuotettua omasta mielestäni ihan järjellisen yhteenvedon Clarolinesta ja Verkko-opetuksen laadusta
Muuta
Kokeilu SQL -kurssini loppuu ensi viikolla ja silloin aion kysellä opiskelijoiden käyttökokemuksia tästä projektistani. Saapa nähdä mitä tuumaavat.
Muutamiin kohtiin täytyy vielä hivenen kirjoittaa lisää asiaa mutta työni on 95% valmis. Oikoluku ja seminaarin valmistelu itsenäisyyspäivän tienoilla.