Clarosta

 

Käynnistin kurssit Clarolinen avulla eli kokeilen alustan toimintaa sekä SQL- että UML-kurssilla. SQL kurssi edustaa tapaa, jolla valtaosan opetan. Tuotan pääosin itse tehtyä oppimateriaalia PDF -tiedostona tai web-sivulla. Luennot kokoan aina PDF -tiedostoksi, jossa yritän tiivistää ko. aihealueen oleellisen asian. Harjoitustyöt ovat SQL -koodia, jotka oppilaat palauttavat Assignments -osion kautta tekstitiedostona.  Opettajana tarkistan tehtävän palautukset ja annan henkilökohtaisen palautteen.

UML -kurssi taas on rakennettu siten, että oppilaat itse kokoavat materiaalia ryhmittäin. Kukin ryhmä toimii omalla alueellaan ja heillä on käytössä chat, forum, wiki ja tiedostoalue, johon voivat kerätä ja tallettaa tietoa.

Mielestäni Claroline toimii mainiosti kummassakin casessa ja on aivan kelpo työväline. Lisäksi itse pidän Clarolinen käyttöliittymästä, jossa hyvin pienellä alueella ilman turhaa ikkunan vierittämisiä voin tehdä perustoiminnot.

Ainoa negatiivinen seikka, joka on löytynyt oli tietenkin ennalta arvattavissa eli ohjelmiston tukifoorumi on käytännössä ranskan kielinen.

Opetusteknologia

Viimeisten parin viikon aikana opiskelu onkin jäänyt vähemmälle. Kuten viimeksi puhuimme niin olen kaverini kanssa tehneet Live-Streameja. Kokeilimme tehdä opetussessiosta videon siten, että kuvaisimme näyttöä (meillä on suuren iMac näytöt...). Homma onnistuikin mainiosti mutta kuvan laatu huononi streamatessa palvelimen päässä sen verran ettei moinen ratkaisu toimi. Marraskuun aikana pitää vielä kokeilla kuinka käy auditoriossa lähetyksen tuottaminen.

Lisäksi kokeilimme tehdä live-lähteystä, jossa toimisin juontajana ja ajaisin aina välillä valmiita videonpätkiä. Tämäkään ei onnistunut koska Floobsin ilmainen versio ei pysty keskeyttämään Live -lähetystä ja ajaa väliin videoita. Yritys on kyllä kehittänyt tuota alustaa mutta unohtanut palvelun tuottajat...

Kokeilimme samaa asiaa toisessa ympäristössä ja siellä saimme homman toimimaan mutta se vaatisi ohjelmistotuotteen hankkimista, jonka hinta oli 500 euroa. Siihen nyt ei tässä vaiheessa kannata sijoittaa.

Kokeilumme kuitenkin aikaansai positiivista väreilyä ja tuotimme maanantaina Larox Oyj neljännesvuosikatsauksen videona - ei Live-lähetyksenä vaan editoituna versiona. "Tämähän on aivan samaa jälkeä kuin Mediatalojen tuottamat" - oli kommentti... Sinänsä hämmästyttävää miten yksinkertaisilla välineiilä tuottaa ihan kelvollista jälkeä!

Lopuksi nauhoitin oman miniesittelyn ja sitä tehdessä kyllä havaitsi miten vaikeaa on olla "juontaja."  Tiedä sitten millaista sitä oli katsoa - saiko siitä selvää?

Kirjallisuutta

Kirjastossa törmäsin "Johdatus oppimisympäristöajattelu" -kirjaan joka tuli junamatkalla lukaistua läpi. Täytyy kyllä myöntää että asioiden lukeminen kirjamuodossa sopii minulle paljon mieluummin kuin videoiden katselu tai näytön tuijottelu. Kun opetat päivän tietotekniikkaa niin mieluummin sitä kirjan ottaa esiin.

Käytettävyys teema

Huomasin vasta tänään että ryhmämme olikin keskustellut myös Käytettävyys teemasta ja kävin sinne laittamassa omat kommenttini. Täytyy myöntää että tältä osin en ole "hyvä" opiskelija. Minä en verkkokeskusteluja koe omaksi työmuodokseni vaikka toki ymmärränkin niiden idean. En oikein tiedä miksi en niihin syty?

Harjoitustyön eteneminen

Työtä en ole lisää kirjoitellut mutta olen tehnyt muistiinpanoja Claroline -havainnoista ja tällä viikolla pitää tuottaa lisää materiaali. Mielestäni olen ihan hyvin akataulusta ja esitykseni valmistuu ajoissa. Ja tavoite on yhä tehdä seminaariesitys Livena - katsotaan nyt miten saadaan ohjelmat toimimaan. Paljon helpompaa tosin olisi matkustaa Jyväskylään ja pitää perinteinen "kalvosulkeinen"...

Opintoviikkoja

Ohjelmistotekniikaan (Swebook) 5 ov tentti meni kirkkaasti läpi eli arvosanaksi tuli 3 vaikka en ollut tajunnut yhtä lukua lukea ollenkaan eli jätin yhteen kysymykseen kokonaan vastaamatta. Tämän syksyn osalta saan aikaiseksi tavoittelemani 5 ov / viikko. Tältä osin fiilikset ovat positiivisia. Opiskelu sujuu paljon paremmin kuin vuosi sitten.