Syntymäpäivät ja jalkapallokausi on ohi, joten pääsee taas keskittymään opiskeluihin!

Opiskelu/Oppimisympäristö:

Opiskeluympäristön ero tulee kyllä hyvin esiin jos vertaa tämän kurssin toteutusta Ohjelmistotekniikka -kurssiin. Se edustaa todellakin oppijan kannalta Opiskeluympäristöä.... Enpä tuota ole aikaisemnin noin ajatellutkaan.

Luokittelusta: 

 

"2. Kontekstuaalinen oppimisympäristö: opiskelun siirtäminen todeliisiin oppimisympäristöihin" :: Ammatillisella puolella olisi työnsarkaa: miten voitaisiin Työssäoppimisen yhteydessä hyödyntää oppimisympäristöä. Sen tiedän että sosiaalipuolella keskutellaan potilas-casesta Moodlen avulla. Miten samoja ominaisuuksia voitaisiin tuoda meidän opiskelijoillemme. Tätä täytyy pohtia.

Ihmettelyä:

PYRKIMYS
- opettajakeskeissstä  ----> oppilaskeskeiseen
- ulkoapäin ohjatusta  ----> itseohjautuvaan
Siinäpä sitä haastetta kentälle kerrakseen Ammattiopiston tasolle.  Ohjelmoinnin opettaminen oppilaskeskeisesti ja itseohjautuvasti...

CMS:

 

Avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmistä:
- ainakin etsittäessä avoimeen lähdekoodiin perustuvissa järjestelmissä kannattaa seurata keskustelupalstoja ja ohjelmiston versiointia. Ne paljastavat nopeasti projektin tilan. Avoimen lähdekoodin puolellakin on ongelmana sovelluksen kehitys. Jos uutta versiota ei vähään aikaan ole ilmestynyt niin...

Web 2.0

MashUp oli mulle aivan uusi termi -  muuten olen noilla uusilla välineillä yrittänyt opetustani maustaa. WiKit, Blogit , Skypet ovat materiaalin tuotannossa / ohjauksessa tuttuja välineitä. Facebookia käytän tällä hetkellä ryhmän ohjauksessa  - sitä kautta tavoittaa oppilaat paremmin kuin "viralliselta" Moodle kanavalta. Oppilaat tekevät poissaoloilmoituksensa Facebookin suljettuun ryhmään ja sehän kyllä toimii!

Harjoitustyöstä:

Oman aiheen eli Clarolinen valitsin jo kesällä, jolloin näihin virtuaalisiin oppimisalustoihin tutustuihin. Valintaan vaikutti se että halusin tehdä työn Avoimen lähdekoodin alustoista ja aivan sattumalta löysin Lappeenrannasta yrityksen, joka käyttää omassa toiminnassaan Clarolinea. Nyt kun asiaa ajattelen niin esimerkiksi Atutor ja Sosiaalisen median sovellukset olisivat kiinnostaneet enemmän - mutta näillä mennään. Muiden esitysten kauttahan noihinkin sitte nvoi tutustua. Minua kyllä miellyttää tämän kurssin idea!

Oppimisalustalle aion toteuttaa seuraavassa jaksossa  osan MySQL -kurssiani ja samalla kerätä oppilaiden mielipiteitä Moodle vs Claroline (Moodle voittaa...). Tähän olen varannut lomaviikon eli olen omasta mielestäni hyvin aikataulussa.

 

Mistä saisin intoa lukea siihen Ohjelmistotekniikan tenttiin. Muuta tavoitetta ei tosin ole kuin läpipääsy, joten eiköhän se siitä!

 

Mitä opin:

Itselleni oli luennon asiat todella hyvää "kertausta!" ja ennen muuta muistutus siitä että ne pedagogiset opinnot tulisi aloittaa. Ilmoittauduin avoimen puollelle ja ensi viikolla ne on siis pakko käynnistää.